SCHIMBAREA DOMICILIULUI DIN STRAINATATE IN ROMÂNIA
În cazul în care cetățenii români cu domiciliul în străinătate care doresc să îşi schimbe domiciliul în România se prezintă, personal, la S.P.C.L.E.P. pe a cărui rază teritorială este situat imobilul la adresa căruia îşi stabilesc domiciliul, în vederea eliberării cărţii de identitate simple/cărţii electronice de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România, următoarele documente:
Cererea pentru eliberarea actului de identitate.
Aceasta se va lista pe o singura foaie de tip A4 (faţă-verso) și se va completa de catre solicitant fără a fi insă semnată. Cererea se semnează doar în fața lucrătorului de la Direcția de Evidență a Persoanelor Giurgiu în momentul depunerii dosarului:
Certificatul de naştere (original şi fotocopie)
În funcție de situație, unul sau mai multe documente din următoarea listă (original şi fotocopie)
- Certificatul de căsătorie - în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor
- Hotărârea de divorţ definitivă şi irevocabilă
- Certificat de divorţ însoţit de acordul parental privind stabilirea domiciliului minorului
- Certificatul de deces al soţului/soţiei decedat/decedate, în cazul soţului supravieţuitor
- Hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă (original şi fotocopie) sau Dispoziţia (original şi fotocopie) în baza căreia s-au modificat datele de stare civilă, respectiv: numele şi/sau prenumele titularului, prenumele părinţilor, data ori locul naşterii, sexul.
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
În cazul în care solicitantul nu este titularul spaţiului de locuit, găzduitorul va prezenta actul de proprietate (original şi fotocopie)
Dacă găzduitorul nu se poate prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, declaraţia de primire în spaţiu poate fi consemnată la notarul public, la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate sau în prezenţa poliţistului de la postul de poliţie - pentru mediul rural.
- paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original şi copia filei conţinând date personale, sau certificatul de cetăţenie română, original şi copie; în situaţia în care solicitantul nu poate prezenta paşaportul românesc în care este înscris domiciliul în străinătate ori certificatul de cetăţenie română, întrucât l-a pierdut sau i-a fost furat, personalul S.P.C.L.E.P. efectuează verificări în R.N.E.P.S. şi, după caz, solicită D.G.P. efectuarea de verificări pentru a se stabili dacă este sau nu cetăţean român, precum şi informaţii cu privire la data şi ţara în care acesta şi-a stabilit domiciliul;
- actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine, în original şi copie.
Dacă solicitantul nu prezintă unul dintre documentele prevăzute la alin. (1), acesta va da o declaraţie în faţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor, din care să rezulte motivul pentru care nu le mai deţin.
-documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate(7 lei). Aceasta se poate achita pe www.ghiseul.ro (necesită listare),sau la casieriile Direcției de Impozite și Taxe Giurgiu.
Certificatele de stare civilă prezentate de solicitant trebuie să fie emise de oficiile de stare civilă române sau de misiunea diplomatică ori oficiul consular de carieră al României din străinătate.
Solicitanţii a căror naştere sau căsătorie nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă române solicită, înainte de a depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, transcrierea/înscrierea certificatelor de stare civilă obţinute în străinătate atât pentru ei, cât şi pentru copiii minori, în condiţiile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În situaţia în care numai unul dintre părinţi îşi schimbă domiciliul din străinătate în România, împreună cu copiii minori, este necesară prezentarea copiei, tradusă şi legalizată, a hotărârii judecătoreşti definitive/irevocabile prin care copiii au fost încredinţaţi părintelui care îşi schimbă domiciliul în România sau consimţământul celuilalt părinte, dat în faţa personalului consular de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia privind consimţământul va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.